Rabu, 7 Januari 2015

Madah Seorang Hamba II...



Ada bayang ada maya
Ada cahaya ada cermin
Malangnya aku 

Cermin kecil pusaka bonda
Tak nampak wajah yang ada
Pandangnya nazar gelap gelita
Ku pandang rasa lari arah
Ku dengar bunyi tidak terhenti
Angin yang kencang tidak bergoyang
Rupa-rupanya di hujung hati ku gelap gelita

Pandangnya mata kerana hati
Telinga ku tuli kerana tiada ilmunya
Rasa geletar hujungnya tak sampai
Bodohnya aku ilmu tak sampai
Tidak mengenal cahaya dengan cahaya
Apatah lagi hendak mengenalmu
Mu yang nyata

Mu yang tiada selindung
Di sebalik pentas yang ada 
Aku sombong 
Aku tak sedar
Sedangkan aku tidak bermaya
Aku tidak nampak

Aku buta di tempat yang terang
Aku tak dengar tempat yang nyata
Aku tak rasa benda yang ada
Aku tak duduk tempat yang awal


Aku tak sedar aku dimiliki oleh mu
Aku terlindung di sebalik bayang ku sendiri
Yang tidak mengenal akan tuan bayangnya


People who read this post also read :



Tiada ulasan: