Jumaat, 9 Januari 2009

kita, palestin dan israel

Assalamualaikum wrmth wbkth......hari ini 11 Januari 2009 jam 14.50 PM, setelah lama aku memikirkan apakah coretan yang ingin aku coretkan dalam blog ini. Kalau aku lepak dengan member, pasti terkeluar tajuk ni. Pergi masjid solat jumaat, tajuk khutbah pun lebih kurang. Palestin...Israel...umat Islam..... Aku buka TV je, berita, demontrasi dan macam2 lagi yang ingin diluahkan umat Islam didunia ini..

Oleh itu, aku pun memilih tajuk: "kita, palestin dan israel", ape yang membuatkan aku tergerak hati memilih tajuk ini kerana kini, negara kita heboh memperkatakan kezaliman israel dalam menceroboh gaza , membunuh, sembelih, merogol dan sebagainya di negara palestin. Persoalannya apakah perkaitan kita dengan Palestin dan Israel?
Dimanakah terletaknya Palestin?dan dimanakah terletaknya negara Israel?
Kita ushar sekejap map palestin....

kalau kita tengok didalam gambar peta palestin yang lama ini, kita dapat lihat dalam peta dunia, Palestin terletak betul2 ditengah peta dunia mahupun semenanjung arab, iaitu diantara Lebanon, Syria, Jordan dan Egypt.

Dalam gambar sebelah yang berwarna hijau dan putih ini.

Hijau adalah Palestin dan Putih adalah Israel. Seterusnya kita dapat lihat bagaimana penjajahan Israel daripada setompok tanah yang kecil (tompokan putih kecil) sehingga hampir berjaya melenyapkan terus bumi Palestin daripada mata dunia. Mengapakah keadaan ini terjadi? Dulu Palestin terkenal dengan pemerintahan kerajaan Uthmaniah yang berjaya menawan bumi arab pada ketika itu. Begitu pesat sekali penyebaran agama Islam pada ketika itu. Didalam Al-Quran telah diceritakan bahawa jika umat Islam menzalimi diri sendiri, menolak sistem pemerintahan Islam maka Allah akan turunkan Pemerintah yang zalim. Mengapa umat Islam tidak mahu mengambil iktibar apa yang diceritakan didalam Al-Quran? Sedangkan Al-Quran turun sebelum Empayar kerajaan Uthmaniah.

Tetapi kita sebagai umat Islam perlu percaya dan yakin dengan rukun iman yang ke-6 iaitu percaya akan qada' dan qadar Allah. Iaitu ketentuan yang sudah tersurat untuk memberi pengajaran kepada umat manusia amnya dan khusus umat Islam di dunia ini.

Allah SWT menyatakan di dalam Al-Quran bagaimanakah caranya Dia membinasakan suatu negeri. Firman Allah SWT (Al-Israa' ayat 16) bermaksud:-
[17.16]" Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya."

Didalam hadith 40 ada menyatakan bahawa;
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, “Hari qiamat tidak akan terjadi sehingga melimpah ruah harta benda dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak berlaku ’al-Harj’”. Sahabat bertanya, “Apakah al-Hajr itu hai Rasulallah”? Nabi saw. menjawab, “Peperangan demi peperangan demi peperangan”.

Jadi dalam hadith diatas sudah menyatakan di akhir zaman akan terjadi peperangan demi peperangan. Dan apakah kaitannya dengan negara kita?
Bukankah kalau dilihat dalam peta dunia, Israel berada jauh daripada negara kita?

Adakah bangsa Israel atau Yahudi yang disebut-sebutkan dalam Al-Quran itu sememangnya bangsa yang berada di Palestin?

Bukankah Al-Quran ada menyebut "anak itu ibarat kain putih dan yang mencorakkan yahudi, majusi dan nasrani adalah ibu bapa sendiri"...

Jadi renung-renungkanlah.....

Sebenarnya...banyak yang aku nak kupaskan dalam bab ni...tapi idea terputus ataupun masa tak dapat diluangkan, antara isu yang nak aku kupaskan:-
1) apakah kaitan Islam akan bangkit di timur? dan dimanakah timur itu?
2) adakah Malaysia akan jadi sasaran israel seterusnya selepas palestin?
3) bagaimanakah yahudi dalam bangsa melayu?
4) adakah yahudi itu dalam bentuk bangsa atau perangai dan sikap?
5) adakah dengan memboikot barangan yahudi dan amerika akan melumpuhkan ekonomi mereka?
6) adakah perlu umat Islam seantero dunia perlu bersatu memerangi yahudi?

Tetapi untuk mengupaskan isu-isu diatas memerlukan bahan-bahan yang kemas dan mantap.

Mungkin aku akan update tajuk ni pada masa akan datang. Wallahualam.....
(akan bersambung kalau aku rajin...hehehe)

People who read this post also read :



Tiada ulasan: